Uduplan uvoz vozila u BiH od 2010. godine

U BiH je u periodu od 2010. do danas više nego uduplan broj uvezenih vozila na godišnjem nivou.

Prema podacima koje je Faktoru dostavila Uprava za indirektno oporezivanje BiH, u našu zemlju je 2010. godine uvezeno 32.695 vozila od čega 9.550 novih i 23.145 polovnih.

U 2017. u BiH je uvezeno 70.976 vozila od čega 60.079 polovnih i 10.897 novih vozila.

Vrijednost uvezenih vozila 2010. je iznosio 384 miliona KM i na njih je plaćeno 77 miliona KM dadžbina, a 2017. vrijednost vozila je iznosila 836 miliona KM na što je plaćeno 184 miliona KM dadžbina.

Jedan od razloga porasta prodaje novih vozila nakon 2015. je i taj da je od 1. aprila 2016. godine na snagu stupilo pravilo da se u BiH ne može uvesti vozilo ispod EURO 4 norme za polovna vozila i EURO 5 norma za nova vozila. Zbog toga dolazi i do pada prosječne starosti uvezenih automobila u BiH sa 9,27 godina 2014. na 8,55 godina 2017. godine. Na tom tragu je i povećanje naplaćene dadžbine po vozilu sa 1.358 KM 2014. na 2.636 KM u 2017. godini.

Iz Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima Federacije BiH su istaknuli da je potrebno učiniti dodatne korake da se poveća prodaja novih vozila. Predlažu da se za električna vozila ukine carinska stopa sa dosadašnjih pet posto, a da se za hibridna vozila sa trenutnih 15 posto carina smanji na 5 posto. Za sva ostala vozila “koja koja nemaju preferencijalni status proizvodnje u Evropskoj Uniji, carinska stopa se mijenja i umjesto dosadašnjih 15 posto, obračunava se carinska stopa od 5 posto”, navode iz Udruženja

– Predstavnici Udruženja stoje pri stajalištu da bi smanjenjem i harmonizacijom carinskih stopa na novoproizvedene automobile, vođeni pozitivnim primjerima i praksom CEFTA zemalja i generalno zemalja regiona, imali višestruku korist za naše krajnje kupce sa aspekta smanjenja zagađenja zraka, te podizanju stepena sigurnosti sabraćaja u BiH. Harmoniziranje trenutnih carinskih dadžbina sa zemaljama u okruženju bi doprinijelo većem broju novih vozila na BiH cestama, a istovremeno bi državni budžet bio bogatiji za sredstava prikupljena plaćanjem niže – stimulativne stope carine obračunatu na veći broj uvezenih automobila, jer svjedoci smo da se danas kupci ne odlučuju na kupovinu novih vozila sa enormnih 15 posto carinskih dadžbina. Također se procjenjuje i mogućnost naplate PDV-a u većem iznosu, kao efekat uvoza većeg broja novih vozila, s obzirom na to da su nova vozila u pravilu značajno skuplja od istovjetnih ili sličnih uvezenih rabljenih vozila, uzimajući u obzir veću osnovicu za obračun PDV-a – navode iz Udruženja.

Na tom tragu je i stav ministra Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirka Šarovića koji je kazao da je “neprihvatljivo da carina na uvoz vozila u BiH iznosi 15 posto, dok u Srbiji iznosi 12 posto, a u Crnoj Gori svega pet posto. Osim ovoga pitanja potrebno je raditi na olakšanju uvoza i registracije eko-vozila, čemu se u drugim zemljama pridaje velika pažnja”.

Iz pojedinih službenih uvoznika su nam rekli da je jedan od razloga za rast prodaje privreda i njen rast, posebno u pojedinim granama. U to spada turizam i za njega usko vezani rent a car biznis.