Autoput od Sarajeva do Beograda: Trasa kroz BiH košta šest milijardi KM, aktivnosti “pauzirane”

Procijenjena vrijednost izgradnje obje trase koje prolaze kroz BiH je oko šest milijardi KM, a model finansiranja još uvijek nije utvrđen

Postavljanjem kamena temeljca u Sremskoj Rači u Srbiji bit će ozvaničen početak izgradnje autoputa od Sarajeva do Beograda, a ceremoniji će, pored predsjednika Republike Srbije Aleksandra Vučića, prisustvovati članovi Predsjedništva BiH i predsjednik Republike Turske Recep Tayyip Erdogan.

Tim će činom biti konkretizirana inicijativa koju je Turska pokrenula još 2016. godine. Tokom naredne godine su uslijedile prve zvanične aktivnosti na političkom nivou, a taj je period, zbog protivljenja vlasti entiteta RS, obilježen raspravama o samoj trasi autoputa koja bi prolazila kroz BiH.

U trenutku kada se činilo da je postizanje kompromisnog rješenja u BiH nemoguća misija, s obzirom da je u javnosti u pojedinim trenucima zastupano čak osam mogućih trasa, u Istanbulu je 29. januara 2018. godine održan trilateralni sastanak predsjednika Republike Turske Recepa Tayyipa Erdogana, tadašnjeg člana Predsjedništva BiH Bakira Izetbegovića i predsjednika Republike Srbije Aleksandra Vučića, na kojem su postavljeni temelji kasnije precizno utvrđene i definirane trase na način da je Turska dala “zeleno svjetlo” za obje trase koje su prethodno bile u opticaju.Tako bi u BiH trebalo da se grade oba kraka, onaj koji vodi od Sarajeva preko Tuzle i Bijeljine, ali i krak koji bi preko Višegrada ulazio u Srbiju i dalje se spajao na Požegu u Srbiji. U suštini, sa ta dva kraka zatvorio bi se “krug” koji bi Sarajevo i Beograd spajao iz dva pravca. Ostalo je da se vidi šta će od toga biti autoceste, a šta brze ceste, a to će odrediti komercijalni element. Dakle, riječ je o zaista velikom projektu za koji imamo punu podršku države Turske i predsjednika Erdogana. Bilo bi izgrađeno novih 350 kilometara puta, što kroz BiH, što kroz Srbiju – kazao je Izetbegović za Faktor nakon sastanka u Istanbulu.Konačna trasa autoputa kroz BiH je zvanično utvrđena u februaru 2019. godine, a tokom posjete članova Predsjedništva BiH Šefika Džaferovića i Milorada Dodika Ankari 2. maja ove godine je potpisan Memorandum o razumijevanju u vezi sa izgradnjom autoputa Sarajevo – Beograd, kojim je predviđena dinamizacija procesa u izgradnji dijela puta koji prolazi kroz BiH.

Ta je dinamika značajno usporena zbog neformiranja vlasti u BiH. Kada će biti započeti radovi na izgradnji dionice koja prolazi kroz BiH, još uvijek se niko ne usuđuje prognozirati, naročito zbog činjenice da još uvijek nije započet ni proces osiguravanja potrebne dokumentacije, te eksproprijacije zemljišta. U javnosti se stidljivo spominje vremenski okvir od 2,5 godine, iako se niko od zvaničnika ne usuđuje baratati procjenama.

– Planiran je prsten od Sarajeva prema Beogradu, kako ovaj dio preko Romanije tako i dio prema sjeveru BiH. Želim da to bude što prije. U mandatu ovog Predsjedništva smo definirali trasu. Oko toga je bila velika rasprava u BiH. Mislim da više nema niko ko je nezadovoljan sa definiranom trasom. Riješeno je pitanje sporazuma sa Turskom. Nama slijedi sada da ubrzano radimo na zaključenju ugovora sa Republikom Turskom o načinima izgradnje autoputa i modelima finansiranja, te naravno sam proces gradnje autoputa. Želim da to bude što je moguće prije. Želim da to bude u tom roku od dvije i po godine – kazao je u ponedjeljak za BHRT član Predsjedništva BiH Šefik Džaferović.

Procijenjena vrijednost izgradnje obje trase koje prolaze kroz BiH je oko šest milijardi KM, a model finansiranja još uvijek nije utvrđen.

U članu 1. Memoranduma potpisanog u Ankari se navodi da BiH predlaže trasu Sarajevo – Žepče – Tuzla – Brčko – Bijeljina – Kuzmin, te trasu Sarajevo – Pale – Rogatica – Višegrad – Vardište sa vezom za Goražde na dijelu dionice Pale – Prača – Hrenovica.

Autoput bi se kod Žepča vezao na dionicu autoputa A1, te bi sezao do granice sa Srbijom na Rači i bio bi dug od 160 do 180 kilometara, dok bi cesta od Sarajeva do Višegrada trebala biti duga oko 120 kilometara. Na trasi koja je planirana da ide kroz BiH potrebno je izgraditi 133 mosta ukupne dužine od 25,8 kilometara, kao i 53 tunela ukupne dužine od 37,5 kilometara.

S druge strane, Srbija i Turska su još prije deset mjeseci potpisale komercijalne ugovore za izradu planova detaljne regulacije, projektiranja i izgradnje dionica autoputa. U Srbiji će se autoput graditi u dva pravca, Kuzmina do Sremske Rače, te od Požege do Kotromana. Za pripremu planske, projektne i tehničke dokumentacije i izvođenje radova na dionici od Kuzminado Sremske Rače predviđeno je 225 miliona eura, a za dionicu od Požege do Kotromana 25 miliona eura. Utvrđeno je da će se projekat finansirati kreditom turske Exim banke, te iz budžeta Srbije.

 

Faktor