Piše:Arijana Ćatović, psihoterapeutkinja
Donošenjem preventivnih mjera i ograničavanjem kretanja kako bi se spriječilo širenje koronavirusa došlo je do promjene dosadašnjeg načina života. Djeca i adolesenti u ovakvim situacijama mogu ispoljavati slijedeće simptome: poremećaj sna i/ili ishrane, probleme sa koncentracijom, mogu postati razdražljiva, nervozna, svadljiva i slično. Ovakvo ponašanje se može razviti iz straha i nerazumijevanja određenih informacija koje dobijaju putem medija ili čuju od odraslih. Zatim,ovakvo ponašanje može izazvati i poremećaj dotadašnje strukture koja im je davala sigurnost. Jedan od osnovnih preduslova da djeca imaju normalan razvoj je osjećaj sigurnosti. Sigurnost im daje struktura, a to je niz događaja koji ispunjavaju njihov dan. Kako bi se izbjegle neželjene posljedice u ponašanju djece potrebno im je što je prije moguće uspostaviti novu strukturu, odnosno organizirati im dan.
Djeca i adolescenti promatraju reakcije odraslih osoba iz svog okruženja i najčešće na isti ili sličan način kao i oni reaguju na ono što se oko njih dešava. Ukoliko roditelјi reaguju mirno i samouvjereno, time pružaju najbolјu podršku svojoj djeci. Potrebno je odvojiti vrijeme i razgovarati sa djecom o epidemiji na njima razumljiv način. Koliko je god to moguće bilo bi dobro ograničiti izloženost djece vijestima, uklјučujući i društvene mreže, jer djeca mogu pogrešno protumačiti ono što čuju i mogu se uplašiti zbog nečega što nerazumiju. Pokušajte djecu uvjeriti da su na sigurnom, ali im dajte do znanja da je uredu ako se osjećaju uznemireno i da svoju uznemirenost mogu podijeliti s vama.
Smjernice koje mogu pomoći prilikom planiranja dana
Djeci je potrebno objasniti da trenutna situacija i to što moraju većinu vremena provesti u kući ne znači da mogu po cijeli dan igrati igrice, biti na društvenim mrežama, gledati filmove i serije. Objasnite im da za njihovo ali vaše dobro trebate isplanirati dan i tog plana se pridržavati. Uvijek dan planirajte zajedno uvažavajući potrebe i želje djeteta ali pri tome vodite računa da postoje stvari koje se moraju odraditi bez obzira da li se to djetetu sviđa:
- Odrediti vrijeme ustajanja i vrijeme odlaska na spavanje (vrijeme odlaska na spavanje uskladiti sa uzrastom djeteta). Ovo je jako važno i potrebno se pridržavati dogovorenog vremena.
- Iako djeca ne odlaze u školu organizirani su drugi, alternativni načini učenja od kuće. Djecu obavezati da prate nastavu putem društvenih mreža, mobilnih aplikacija ili TVa (u zavisnosti kako je sa školom dogovoreno da će se nastava pratiti).
- Pored praćenja nastave obavezno odvojiti vrijeme za samostalno učenje.
- Obezbijediti im fizičku aktivnost bilo kroz igru, ples ili tjelovježbu.
- Ostaviti im vrijeme za slobodne aktivnosti koje se mogu ubaciti između praćenja nastave i samostalnog učenja.
- Ukoliko djeca imaju hobi u vidu sviranja nekog instrumenta, slikanja, pisanja i slično predvidjeti vrijeme i ze te aktivnosti.
- Isplanirajete zajdničko gledanje TV-a ili igranje neke društvene igre.
Arijana Ćatović, dipl. Pedagoginja-psihologinja, psihoterapeutkinja.
UŽ „SEKA“ Goražde
Centar za edukaciju, terapiju i demokratski razvoj Kuća „SEKA“ Goražde