Iskop Hranjena počeo je pogrešno: Gradonačelnik Imamović uputio apel struci, federalnoj Vladi i svim akterima uključenim u ovaj projekat

Pojava vode i obrušavanje materijala usporili su radove, a iz Autocesta FBiH ističu da je potrebno još 200 miliona KM kako bi se radovi priveli kraju

Radovi na tunelu Hranjen nisu prestajali, samo su bili prekidani nakratko zbog više sile – vode i obrušavanja materijala, kaže za Oslobođenje Elvedin Voloder, v. d. direktora JP Autoceste FBiH, uz konstataciju da je ranija procjena cijene svih radova iznosila oko 250 miliona KM, gdje je sada već izvjesno da je ona porasla na oko 300 miliona zbog lošijih geoloških uslova.

– Vlada FBiH je ranije iz budžeta izdvojila finansijska sredstva samo za iskop u tunelu i izradu primarne podgrade glavne cijevi i servisnog tunela. U toku izvođenja radova došlo je do povećanja cijene prve faze od predviđene i iznos je bio oko 80 miliona KM. Sredstva su skoro potrošena, a urađeno je oko 55 posto radova. Vlada je u budžetu za 2022. planirala 45 miliona KM, ali pošto budžet nije usvojen, sredstva još nisu na raspolaganju, navodi Voloder i dodaje da je neophodno obezbijediti još 200 miliona KM kako bi se završili svi radovi i tunel pustio u promet.

Kreditno zaduženje

Od redovnih prihoda, kaže naš sagovornik, nije moguće izdvojiti sredstva za završetak radova, tako da će AC u dogovoru s resornim ministarstvom i federalnom Vladom tražiti rješenje da se obezbijede sredstva putem kreditnog zaduženja kod međunarodnih finansijskih institucija. Pri tome, kaže, kao model otplate kredita moguć je i direktan izvor prihoda putem direktne naplate prolaza vozila kroz Hranjen. Voloder također napominje da se iskop mora raditi iz pravca Goražda kako bi voda, koja stvara izvjesne probleme, mogla teći sama van tunela bez pumpi, gravitaciono, dok je iskop iz pravca Pala pogrešno rađen.

Premijerka BPK-a Goražde i predsjednica Odbora za praćenje realizacije projekta Aida Obuća potvrdila nam je da radovi idu usporenom dinamikom i da izvođač radova finalizira već dosad urađeni iskop tunela i sa sjeverne strane. Ističe da postoje obećanja Vlade FBiH i resornog ministra da podrška tunelu neće izostati.

– Prema nekim procjenama koje smo dobili od Autocesta i informaciji koju smo razmatrali na sjednici Skupštine BPK-a, cjelokupno stavljanje u funkciju (prvi i drugi LOT) koštalo bi oko 320 miliona KM, a to bi značilo završetak svih radova. Sad smo na prvom LOT-u, a to je prokopavanje glavne servisne cijevi, kaže

Prilikom naše posjete tunelu Hranjen iz pravca Prače, gdje su bili prisutni i gradonačelnik Goražda Ernest Imamović, načelnik Općine Pale (FBiH) Almin Ćutuk, kao i radnici Geodetske firme AMG Visoko, a koji prate iskop, snimanje, dinamiku radova, te provjeravaju da li postoje bilo kakva pomjeranja, uvjerili smo se u postojanost ogromne količine vode.

– Svakodnevno smo na terenu i činjenica je da su radovi bili usporeni zbog pojave vode i klizišta, tačnije, spoja čvrste materije – stijene i zemlje. Inače je voda sastavni dio svakog tunela, iako je stijenska masa najveći problem, jer na svim potezima geologija nije ista, kažu nam radnici iz AMG-a.

I iz Autocesta FBiH su potvrdili da su radovi na Hranjenu slabijeg intenziteta i u skladu s raspoloživim budžetom, mada ističu da je ostvaren izvjestan napredak kada je riječ o iskopu.

– Do sada je glavna tunelska cijev iskopana u dužini od 2.120 m, više za 85 metara. Servisna tunelska cijev iskopana je u dužini od 1.933 m, više za 100 metara. U ovom periodu, izvođač je sanirao dio propusta iz prethodnog perioda tako da se sadašnja situacija po pitanju kvaliteta izvedenih radova značajno popravila. Trenutna organizacija rada izvođača vezana je za aktivnosti na izlaznoj (južnoj) strani tunela, navode iz ACFBiH.

Ernest Imamović, gradonačelnik Goražda, smatra da je tunel Hranjen najznačajniji strateški projekat za istočnu gornjedrinsku regiju, kao i Grad na čijem je čelu. Uputio je apel struci, federalnoj Vladi i svim akterima uključenim u projekat da se u što kraćem roku okonča gradnja.

– Ne spadam u one koji kritikuju gradnju tunela i mislim da je u posljednjih 50 godina ovo najvažniji projekat. Na licu mjesta smo se uvjerili u količinu vode koja se nalazi u samom tunelu. Naravno, volio bih da struka kaže da li je moguće slobodnim padom vodu odvući i na taj način ostaviti još jednu mogućnost vodosnabdijevanja grada Goražda. Još tokom ljeta sam pozvao sve aktere uključene u projekat da na zajedničkom sastanku građanima kažemo koji su razlozi što su radovi usporeni, a uvjerili smo se i sa grupom inžinjera da se radi o najsloženijem geološkom tunelu. Bez obzira na različita mišljenja i tumačenja, da li je tunel skup ili nije, mislim da je najskuplje ne imati putnu komunikaciju prema istočnoj Bosni, gradu Goraždu i cjelokupnoj regiji, naglašava​ Imamović.

I za načelnika Općine Pale (FBiH) Almina Ćutuka, Hranjen je historijski, strateški projekat. Kaže da će se protokom ljudi i robe svakako poboljšati kvalitet života stanovnika njegove lokalne zajednice.

Da ne govorim koliko će biti značajno za buduće investitore, privrednike i njihova ulaganja u općinu i industrijsku zonu. Znam da radovi nikada nisu stali, međutim, evidentno je da je to geološki najzahtjevniji tunel rađen u posljednje vrijeme, da je problem s vodom, bujicom koja se pojavljivala zbog kiša, i da je sve to utjecalo na dinamiku radova. Procjene su nezahvalne kako će se dalje odvijati, ali je najbitnije da se investicija neće zaustaviti, zaključuje Ćutuk.

Federalni premijer Fadil Novalić nedavno je izjavio da gradnja tunela Hranjen nikada nije prestala, ali da se naišlo na poteškoće koje su zbog sastava tla i vode usporile radove. Kazao je da je novim budžetom predviđeno 45 miliona KM, iako nije ulazio u detalje o tome ko je i za koliko novaca projektovao Hranjen i kako se prilikom projektovanja i ispitivanja tla nije detektovao problem na trasi.

 

Oslobođenje