Koliko god se priča o srednjem vijeku i spomenicima u kontekstu nadgornjavanja povijesnih narativa činila kompleksnom, ona je istovremeno i vrlo jednostavna. A jednostavna je zbog plitkosti argumenata za koje poseže politika.
Ovaj i onaj historičari
Nekoliko godina poslije rata OHR je pokrenuo kampanju koja je trebala promijeniti pogled mladih ljudi prema korupciji i vlasti općenito. U tu svrhu je osmišljena kampanja “Ovaj i onaj u borbi protiv korupcije”. Cilj je bio na duhovit način utjecati na mlade ljude i njihov pogled prema problemu korupcije.
S obzirom na sadašnje stanje teško je govoriti o tome da je spomenuta kampanja bila naročito uspješna.
Hoće li i koliko spomenička kultura utjecati na javno mnijenje o bosanskome srednjem vijeku pokazat će vrijeme. A ono što se iz trenutne pozicije može tvrditi je jedno bespotrebno uvlačenje historije kao nauke u polje političkog blata.
Tvrtko, kralju
Govoriti o identitetu u srednjem vijeku u kontekstu nacionalnog je apsurd, a kamoli ulaziti u detalje kako danas mnogi žele pojednostaviti srednjovjekovlje.
Problem je naglašen kada savremena politika svoje trenutne porive, agende, zablude i svoje nemoći pokušava opravdati i ohrabriti koristeći gorivo daleke prošlosti. Tu se srednji vijek idealno uklapa, posebno bosanski srednji vijek i to po mogućnosti onaj period do početka 14. stoljeća, kada izvore tražimo na kapaljku u poređenju s kasnijim periodom.
To je taman dovoljno maglovito da se kroje priče o banu Kulinu, a taman dovoljno vedro da se gradi romantika o velikom kralju Tvrtku. Zato danas sve češće slušamo poruke koje naprimjer Tvrtka, koji je živio u 14. stoljeću ovjenčavaju nacionalnim kategorijama iz današnje perspektive.
Suštinski politika je upala u tzv. interregnumu (termin koji je u srednjem vijeku označavao međuvlašće, odnosno period od kraja vladavine jednog vladara do početka vladavine drugog).
Opasne tendencije
I nije to samo pitanje postavljanja spomenika u Sarajevu na inicijativu gradonačelnice Benjamine Karić, niti pitanje lokacije, koliko su pogrešno postavljene tendencije odnosa prema spomeničkoj kulturi. Ovdje ćemo samo spomenuti da BiH ima preko 60.000 stećaka, jedinstvenih srednjovjekovnih spomenika od kojih je najveći broj ugrožen, zapušten i čiji očuvanje zavisi od pojedinaca.
Zašto ne gledamo borbu za očuvanje stećaka sa tolikim žarom kako se gleda na spomeničku kulturu je posebno pitanje.
Tako je poslije postavljanja spomenika kralju Tvrtku u Sarajevu ekspresno stigla “prijetnja” iz Banje Luke kako će tamošnji gradonačelnik “ispraviti nepravdu” i postaviti spomenik i Tvrtku i Kulinu. Ko ne poznaje BiH rekao bi da je to i pozitivno. Ali stanje na terenu govori da je posrijedi nešto drugo. Cilj je nacionalizirati kralja i postaviti ga u savremeni okvir oslovljavajući ga srpskim kraljem.
To bi bio onaj ranije spomenuti turbo folk, odnosno historija za široke narodne mase.
A politika danas nema vremena ni za obrazovanje niti za nauku u prebrzom pokušaju dokazivanja ko je stariji i čiji je Tvrtko, bosanski kralj Tvrtko I Kotromanić.
klix.ba