UČENICI/ICE SMJERA PRERAĐIVAČI/ICE PLASTIKE U BIH USKORO BI MOGLI/E BIRATI KOMPANIJE ZA PRAKTIČNU NASTAVU

Raspoređivanje učenika na praktičnu nastavu u kompanijama u BPK Goražde do sada se odvijalo kroz dogovor direktora škole i predstavnika kompanije u okviru neformalnog procesa. Takav postupak odabira se može poboljšati, smatraju stručnjaci, s obzirom na to da se ne koristi potencijal profesionalno organiziranog procesa odabira.

 

To je bio povod za kompaniju “PREVENT COMPONENTS” d.o.o. Goražde i njemački GIZ da organizuju online radionicu o načinu odabira učenika za praktičnu nastavu u kompanijama na primjeru Srbije, a u okviru projekta  „IDEAL- Poboljšanje i razvoj obrazovnog sistema za plastičare/ke u Bosni i Hercegovini“. PREVENT COMPONENTS” d.o.o. Goražde i Deutsche Gesellschaftfür Internationale Zusammenarbeit (GIZ) sarađuju kroz razvojno partnerstvo u okviru programa develoPPP.de u ime Njemačkog saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ).

 

Na primjerima kompanija Robert Bosh d.o.o. i Contitental Subotica, te Tehničke škole „Ivan Sarić“ iz Srbije, učesnici radionice imali su priliku da se upoznaju sa uspješnom organizacijom i implementacijom dualno organizovanog stručnog obrazovanja i procesom selekcije učenika u kojem kompanije i učenici zajednički vrše odabir mjesta učenja kroz rad.

 

Željko Rajčić, direktor Tehničke škole „Ivan Sarić“ koja je sa sistemom dualnog obrazovanja počela 2014. godine, a čiji je čak 80 posto učenika/ica prve generacije pronašlo posao, podijelio je svoje iskustvo sa Pravilnikom o načinu raspoređivanja učenika/ica za učenje kroz rad.

„Nastavnici, članovi tima za Karijerno vođenje i savetovanje učenika u dualnom obrazovanju (KVIS) organizuju predstavljanje kompanija učenicima i roditeljima/zakonskim zastupnicima, takođe pripremaju učenike za intervju. Raspoređivanje učenika vrše predstavnici kompanija, organizator praktične nastave i stručni saradnici usklađivanjem iskazanih želja učenika kao i kompanija za određenim učenicima. Tim za KVIS organizuje u školi intervjuisanje učenika, koje rade kompanije uz obavezno učestvovanje roditelja/zakonskog zastupnika ili pedagoga, psihologa“ – kaže Rajčić.

 

 

Posebno ponosni na učenice

 

Iskustvo u organizaciji dualnog obrazovanja i procesa selekcije učenika na učenje kroz rad podijelili su i predstavnici kompanije Robert Bosch d.o.o. sa svojom fabrikom u Pećincima koja se bavi proizvodnjom sistema brisača, motora brisača, metlica brisača i ruka brisača. Ova kompanija odabir učenika za praktičnu nastavu vrši u skladu sa „Pravilnikom o načinu raspoređivanja učenika za učenje kroz rad“. Značajno je istaći da su kompanija Bosch, još od osnivanja, prije 135 godina, kao i njen osnivač Robert Bosch, bili pioniri u organizaciji dualnog obrazovanja, te da se isti model primjenjuje širom svijeta.

 

Supervizor dualnog obrazovanja, Vladan Doljančević, navodi kako je Bosch u Srbiji  od samog početka imao stručnog instruktora za dualno obrazovanje.

„Krenuli smo 2014. godine s novim obrazovnim profilom industrijski mehaničar, koji je uspešnozavršilo 10 učenika. Svima smo ponudili zaposlenje  u našoj kompaniji i bili smo vrlo ponosni kada je svih 10 prihvatilo. Ove godine nam se pridružuju učenici koji čine šestu generaciju učenika dualnog obrazovanja. Ponosni smo na činjenicu da 20 posto učenika čine devojke“ – kaže Doljančević.

 

Pravilnik daje uvid u zainteresiranost za zanimanja

 

Važnost dualnog obrazovanja u Srbiji prepoznala je i kompanija Continental u Subotici koja se bavi proizvodnjom cijevi za automobilsku industriju, kao i proizvodnjom crijeva za ugradnju u komercijalna i industrijska vozila.

Brend Continental, u okviru kojeg funkcionirai fabrika u Subotici, djeluje u 59 država svijeta.

Jelena Zec, koja radi kao HR Business Partner u kompaniji Continental Subotica, ističe kako je kod „Pravilnika o načinu raspoređivanja učenika za učenje kroz rad“ ključno što se akcentuje saradnja kroz tri strane: škola, kompanija, učenik i roditelj.

Najznačajnije za nas je taj momenat predstavljanja kompanija gde dolazimo do učenika sa kojima ćemo sarađivati. Važni su nam intervju sa učenicima jer tu proveravamo koliko su spremni da postanu dio našeg tima“ – smatra Zec.

 

Voditelj projekta „Dijalog o zapošljavanju mladih, inicijativa i dualno obrazovanje (DECIDE)“ iz GIZ-a Srbije, Ivan Stojanović, poručuje da se kroz dualno obrazovanje stiču znanja, stavovi i vještine.

Stavovi koji se stiču u kompanijama, gde učenicu imaju priliku da uče od starijih kolega, su od velikog značaja u procesu obrazovanja i sazrevanja mladih ljudi. Posvećenost učenju kroz rad i dobre navike su visoko cenjene u kompanijama. Učenici vrlo dobro znaju da prepoznaju svoju šansu i perspektive kojima treba da se vode. Rad u kompanijama za njih predstavlja neprocenjivo iskustvo, a ako dodam i tu financijsku naknadu onda je to za njih veoma značajna stvar, a za monge porodice je to bio značajan prihod“ – ističe Stojanović.

 

 


Otvoren prostor za napredak u BiH

Prevent COMPONENTS i GIZ su postigli puno toga kada je u pitanju dualno organizovano stručno obrazovanje za zanimanje prerađivač plastike. Međutim, prostora za napredak uvijek ima, a ova razmjena iskustava s uspješnim školama i kompanijama iz Srbije samo je vjetar u leđa da se dodatno unaprijede postojeće prakse, smatra SeidFijuljanin, direktor Fondacije Hastor.

Ovakvi primjeri su samo poticaj da se na unapređenju dualno organizovanog stručnog obrazovanja u BiH radi još više, a razmjena iskustava s državama kao što je Srbija, koje su napravile iskorak, odličan je početak za unapređenje već postojećeg sistema i aktivnosti u BiH.

 

Za više informacija:

Majda Tolić

E-Mail:majda.tolic@giz.de; Mob: 061 262 796